Je creativiteit boosten met deze 12 tips

Ik ben zelf graag ‘creatief’ aan de slag, zeker als het samen met anderen kan.  Maar ik trap soms zelf nog in de valkuil om mijn talenten te beschouwen als ‘vanzelfsprekend’. 

Gisteren was ik dus even verbaasd toen een coachee me vroeg om samen te brainstormen over een mogelijk idee.  Dit zette me nadien aan het denken: hoe mensen ondersteunen voor wie creativiteit niet zo vanzelfsprekend is? Ik deelde de tips met de coachee en nu ook graag met jou.

Tip 1 : Start met zelf te geloven dat je creatief bent.

Wanneer je aanneemt dat je zelf helemaal niet creatief bent, dan leg je daar ook de focus op en zal deze aanname ook ‘waar’ zijn.  Start met te geloven dat je creatief bent.  Onze linkerhersenhelft bevat ons vermogen om logisch te redeneren en structuur aan te brengen.  Onze rechterhersenhelft bevat meer onze emoties, kleur, het visuele, … en daar huist ook meer onze creativiteit. Iedereen heeft beide hersenhelften. Dus iedereen is in staat zijn creatieve kant aan te wenden. Deze rechterhelft kan op basis van bestaande informatie en ervaringen nieuwe verbindingen leggen en zo ook nieuwe lijnen trekken van het punt waar je nu bent, naar het punt waar je naar toe wil.  Zonder rekening te houden met wat ‘logisch’ is. Onze gestimuleerde linker hersenhelft werkt dit creatieve proces zelfs tegen: ‘Als het niet logisch verklaarbaar is, zal het wel niets zijn…’

foto pixabay credits: mastaka

Start dus alvast met te bedenken: welk is punt a/ waar je nu bent en punt b/ waar je naartoe wilt.

Oefening:  kies een afgebakend probleem uit. Probeer dat eerst op álle mogelijke manieren op te lossen. Als je het punt bereikt hebt dat er nog steeds geen oplossing is laat je het probleem los.  Je stopt met het zoeken in vertrouwen dat je onderbewustzijn er mee aan de slag gaat. (Als je nu denkt: “Dat kan toch nooit werken!” Dan is dat je logische linker hersenhelft die deze werkwijze niet kan verklaren!).  Onderneem kleine activiteiten die de rechter hersenhelft stimuleren: wat sporten, even wat eten, de natuur in, praten met mensen.


Tip 2: Wissel van omgeving

Nieuwe informatie van buiten is van essentieel belang in het ontstaan van creativiteit. Door van omgeving te wisselen doe je nieuwe impulsen op en krijgen je hersenen nieuwe informatie te verwerken. Dit werkt hetzelfde met het uitwisselen van gedachtes en ideeën met iemand die totaal los staat van de materie. Het kan erg verfrissend en inspirerend zijn om, als je vastloopt in een bepaald proces, eens met iemand te praten die een totaal andere kijk op zaken heeft dan jij. Dit geeft je hersenen nieuwe impulsen.

Tip 3: Geef jezelf een simpele brainstorm oefening

Door te brainstormen met jezelf dwing je je hersenen om buiten de gebaande paden te denken. Een simpele oefening waarmee je je creativiteit kunt stimuleren is om zoveel mogelijk toepassingen te verzinnen voor een bepaald voorwerp. Neem een wasknijper. Beperk je daarbij juist niet tot het houten mechanisme maar denk groot, gek, verrassend. Misschien wordt je wasknijper dan wel ineens een hekwerk, een stoel, een kruiwagen,…

Tip 3: Schrijf plotselinge ideeën op.

Misschien herken je het wel: je bent onderweg, in de douche of aan het koken en opeens schiet het te binnen! Een super goed idee maar uiteindelijk vergeet je er iets mee te doen. Noteer zulke ideeën in een mindmap, smartphone of kladblok. Nieuwe ideeën komen vooral onder bepaalde omstandigheden naar boven. Wat zogenaamde creatieve mensen onderscheidt van anderen is dat ze aandacht schenken aan de ideeën die naar boven komen en daardoor met verrassende plannen komen.

Tip 4: Reorganiseer of verander je werkplek.

Bekijk je werkplek eens objectief, van een afstand.  Misschien dringt een verandering zich eens op?  Zijn er storende elementen aanwezig? Zaken die jou afleiden?  Re-organiseer, richt je werkplek opnieuw in, ruim op en geef je brein zo nieuwe impulsen waarmee het je creativiteit intens verhoogt.

Of begeef je voor een creatieve boost eens naar een totaal andere plek: een leuk koffiehuisje misschien, of een ander bureau waar je de muren en ramen vol flips en post-its kan hangen.  Gebruik beelden en kleur: die stimuleren je creatieve hersenhelft.

Tip 5: Verbreed je kennis.

Ontwikkel jezelf in de breedte.  Hoe breder je kennis, hoe creatiever je kan worden.  Waar gaan jouw interesses naar uit? Verdiep je hier eindelijk eens in: lees een boek, volg een webinair of een cursus.  Je verkrijgt meer kennis en bedenkt oplossingen waar je anders nooit zou aan hebben gedacht.

Tip 6: Lateraal denken

Er leiden meerdere wegen naar Rome. De rechte lijn van punt a/ naar b/ is niet de enige weg. Er bestaan ook zijwegen.

Herkader je probleem om terug mogelijkheden te zien bv.  ‘Enkel als ik ervaring heb in het ondernemen kan ik hierin slagen’ wordt ‘ Zonder ervaring heb ik tenminste een frisse kijk op ondernemen’ Voel je het verschil?  De tweede zin biedt veel meer mogelijkheden terwijl de eerste zin je volledig blokkeert.  Bedank je steeds : wat als ik het probleem op een andere manier bekijk.  Stel het probleem voor als een kussen dat je erbij neemt en bekijk het van alle kanten.  Daag jezelf uit.

Tip 7: Daag jezelf uit.

Deze lijkt op de vorige.  Begin met jezelf open vragen te stellen. Je dwingt jezelf als het ware om zoveel mogelijk informatie te vertellen over het bepaalde onderwerp. Start deze ‘open’ vragen met ‘wat’, ’wie’, ’wanneer’, ’waar’, ’hoe’. Door deze woorden te gebruiken begin je in jezelf al situaties te schetsen. Je zet op die manier je brein aan het werk om oplossingen te zoeken.  Verrassend wat je zo allemaal kan bedenken.

Tip 8: Bedenk dagelijks 10 ideeën om op te schrijven.

Train je brein dagelijks met het bedenken van 10 ideeën rond een thema waarmee je bezig bent.  Bv. ‘Hoe kan ik mijn medewerkers stimuleren elkaar te helpen?’ Je hersenen beginnen meer en meer oplossingen te zien, noteer ze. Na een tijd ben je niet meer te houden en zie je overal inspiratie.

Tip 9: Mediteer

Mediteren wollig? Geef het eens een kans. Beginner? Zoek op YouTube naar meditatiesessies, download een gratis app met meditaties, …   AN wat oefenen, begin je je gedachten vrij te laten en kunnen er plots nieuwe ideeën opduiken.  Je wordt je meer bewust van je onbewuste ideeën en al je kennis wordt terug meer paraat.

Professor dokter Steven Laureys, neuroloog, weerlegt in zijn boek ‘Het no-nonsense meditatieboek’ de clichés: ‘Het is geen religie, het is niet zweverig.  Het is in principe oersimpel.  Het is bewust-zijn.’ ‘Het zou een vak op school moeten zijn’.  Voor zijn boek onderzocht hij Matthieu Ricard, persoonlijk vertaler van de Dalai Lama en zelf boeddhist. Hij ontdekte dat zijn brein anders was ontwikkeld. “Hij had meer witte hersenstof en er was een grotere activiteit in zijn hersenen. Bepaalde delen waren groter, meer getraind. We kunnen zien dat hij 100 gram extra grijze hersenstof heeft en dat zijn hersenhelften veel meer geconnecteerd zijn.” 

Tip 10: Analogisch denken

Dit gaat over de overeenkomst tussen twee zaken. Je pakt een vel papier en schrijft in het midden een onderwerp. Laten we zeggen dat het in dit geval ‘cursus geven’ is. dan zijn de stappen als volgt:

  • Je schrijft 10 (of meer) woorden die het woord ‘cursus‘ bij je oproept.
  • Gebruik 1 van de 10 (of meer) woorden als inspiratiebron voor het oplossen van je probleem.

Door de analoog aan te houden bij het onderwerp, creëer je een matrix waarin je constant inspiratiebronnen kunt testen om te kijken welke ideeën er in je opkomen. Je leert tegelijkertijd te beseffen dat een benaming of woord maar een etiket is voor een ruimere categorie.

Tip 11: Mindmappen

Mindmappen is hersengymnastiek. Je brengt letterlijk in kaart wat voor situaties rondspelen bij een onderwerp. Mindmappen is tegenwoordig een handig middel om je gedachtes te ordenen bij een bepaald onderwerp en wordt ook gebruikt als tip bij studeren, net omdat het gerbuik maakt van beide hersenhelften. Het is een creatieve manier van aantekeningen maken, informatie ordenen en tot nieuwe inzichten komen. Pak pen en papier en beeld je een onderwerp in.  Zet dat onderwerp centraal in een mindmap. Daaromheen teken je alle associaties die bij het onderwerp horen en vervolgens kom je tot vertakkingen binnen de associaties. Ook daar kun je weer meer informatie toevoegen en tot nieuwe ideeën komen. Kortom: je brengt met mindmappen letterlijk in kaart wat er allemaal door je hoofd speelt en vertaald dat op papier door middel van je creatieve zelfbewustzijn.  Gebruik hiervoor ook kleuren en beelden om die rechter hersenheft extra te stimuleren.

Tip 12: Omring jezelf met de juiste personen.

Ik denk dat ik niet veel woorden hoef vuil te maken over deze tip. Het is belangrijk dat je weet dat jouw persoonlijke omgeving voor een groot gedeelte invloed heeft op jouw creativiteit. Zorg er dan ook voor dat je de juiste mensen om jezelf verzamelt die het beste uit jou halen.

Nodig dus eens iemand uit om samen eens gek te brainstormen.  Verrijk elkaar met de gekste ideeën en dromen, alsof tijd en geld geen rol spelen.  Eerst breed gaan.  Dan pas vernauwen naar wat realistisch is. 

Veel creatie-plezier gewenst!

Gebruikte bronnen: http://www.ocaro.nl, http://www.happinez.nl, http://www.4yourbrand.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s